Hallå

Vilken dag det var igår då jag hade satans ont foglossning så det sjung om det, det hade ju hållt på redan under natten och inte vart det bättre heller ju mer dagen gick det släppte ytters lite så jag åtminnstonde kunde gå bättre ett tag sen kom det tillbaka och vart värre, aa ni fattar själva det var iaf inte alls nå roligt.
Jag kallade gårdagen för "dem gravidas onda dag" eller vad säger du Katrin om ett år så får vi titta tillbaka och minnas den dagen =)
Jag kunde ju som ni säkert förstått redan inte alls göra så mycket igår jag kämpade mig igenom dagens bestyr och försökte leka med Leone så gott jag kunde säger då det att jag är otroligt glad över att hon har sin pappa som också ställer upp för sin lilla tjej och leker. love ♥ Älskade lilla prinsessan min =)

Idag så känns det iaf bättre. Men dagens väder var väl inte världens bästa ser ut som en lätt dimma ovanför hustaken. Det ska även bjudas på tårta idag (förutsatt att jag mår okej för att sätta mig på cykeln) ute hos svärmor då det inte vart nå igår, Daniel var ut dit en sväng igår iaf så vi struntade inte i det helt och hållet bara för att jag mådde som jag gjorde. Pratade med svärmor och hon visste ju exakt hur jag mådde då hon haft foglossning själv, dem hade varit på hundutställning igår och det hade gått bra :)
Men jag är sjukt sugen på tacopaj fortfarande eftersom det var det jag skulle gjort igår som vi skulle ätit allihopa men men jag får väl la göra en här hemma till oss helt enkelt men då behövs det handlas lite små grejer som saknas först.


Graviditeten har nu gått 31 fulla veckor så vi går in i vecka 32 dvs jag är i v31+0 jag har nu 62 dagar kvar till Beräknad Förlossning.
Här nedan kan ni läsa om vad som står om graviditeten under vecka 31 och vecka 32 hämtat från familjeliv.se 

Vecka 31

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.
Om du har extra tungt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning nu. Det gör du hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Vecka 32

Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback