bakning bullar och sockerkaka

Hallå hallå. Denna dag har bestått av bakning och städning det vart bullar och sockerkaka idag :) gott kvällsfika. Imorgon ska jag jobba och inviga den nya namnskylten :) skojjigt. Så det blir en tidig säng gång för MIG idag efter jag kikat på kanal fem klockan 21 så blir det sängen för min del. Så här gjorde jag sockerkakan 2 ägg 2,5 dl socker 2,5 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 2 msk vaniljsocker 1 dl kokande vatten Vispa ägg och socker poröst ( vitt och luftigt ) Blanda ihop mjöl bakpulver och vaniljsocker. Blanda sedan ned det i äggsmeten tillsammans med vattnet. Häll ner smeten i en smörad och bröad form och ställ in i ugnens nedre del med en värme på 175 grader. Låt gräddas i ca 35 minuter, tills den har en jämn och fin gyllenbrun färg. Man kan även kolla om den är klar genom att tex ta en tandpetare och sticka ner i mitten är den inte kladdig när du tar upp den är den klar. Låt svalna innan den äts. Sockerkakan för en god vaniljsmak, man kan även göra med kakao för mer choklad smak. Vill du göra mer av en tigerkaka så häller du i först av denna smet och sparar lite som du blandar med kakao och häller i samma form. Det man får göra sen är att man rör om lite lätt för att bilda ett mönster. Det gräddas på samma sätt som jag tidigare beskrivit. Trevlig fika ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback